Edgar P. Jacobs – De Schat van Tout Ankh Amon

Edgard Félix Pierre Jacobs (Brussel, 30 maart 1904 – aldaar, 20 februari 1987) was een Belgisch striptekenaar. Hij is bekend geworden vanwege de stripreeks Blake en Mortimer en zijn medewerking aan de Kuifjestripboeken van Hergé.

Jacobs was een van de grondleggers van het realistische stripboek. Jacobs stripboeken kenmerkten zich door ingewikkelde plots, gewelddadige actiescènes en zeer realistische en gedetailleerde tekenstijl. Deze elementen zijn nu gebruikelijke in stripverhalen, maar waren in de jaren vijftig, bij het verschijnen van de boeken, vernieuwend.

Veel van zijn verhalen beginnen als een detectiveverhaal, maar hebben naar het einde toe, een futuristische ontknoping. Door een zeer uitgebreide pseudowetenschappelijke uitleg en het gebrek aan humor nam de lezer deze ontknoping altijd serieus. Doordat veel verhalen midden in de actie beginnen, is de lezer al vanaf het begin gegrepen door de spanning.

Wat betreft tekenstijl en inkleuring heeft Jacobs z’n invloed op de stripgeschiedenis gehad. Net als Hergé tekende hij in de zogenaamde klarelijnstijl; dit is een tekenstijl waarbij zo weinig mogelijk lijnen en nauwelijks plasticiteit, een voorstelling wordt getekend. Terwijl Hergé koos voor cartooneske personages tegen een realistische achtergrond, tekende Jacobs alles realistisch. Voor de kadering en enscenering, liet Jacobs zich inspireren door speelfilms: zijn plaatjes zijn getekend als camerashots van een films.

Terwijl in de jaren 50, veel strips nog in zwart-wit waren, koos Jacobs voor een zeer originele manier van inkleuren die sindsdien ontelbare malen is nagedaan. Om de spanning te vergroten gaf Jacobs de plaatjes, waarin sleutelmomenten uit het verhaal plaats vonden, een andere, niet realistische, kleur dan de andere plaatjes. Ook liet hij in sommige actiescènes bewust de achtergrond weg, om meer duidelijkheid te verschaffen en verving deze voor een effen kleur. Soms gaf hij voorwerpen op de voorgrond een onrealistische kleur die complementair was aan de achtergrond, waardoor er meer diepte ontstond.

“Het Gele Teken” is het bekendste album van Blake en Mortimer en wordt door stripkenners vaak genoemd als één van de invloedrijkste stripalbums ooit. Het werd in de jaren ’90 door Belgische striplezers verkozen tot “Stripalbum van de eeuw”.

In het zog van het succes van “De Grote Pyramide” tekende Jacobs een kortverhaal over de ontdekking van het graf van Tout Ankh Amon.





Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis, Strips en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Edgar P. Jacobs – De Schat van Tout Ankh Amon

  1. Crown Deals zegt:

    I’m really amazed by this blog. Tons of useful posts and info on here. Thumbs up,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s