Toen en Nu : Halle, Kleuterschool in de Alberstraat

De prent bovenaan is een oude postkaart. Zij toont de binnenkoer van de kleuterschool van de “Zusters van de Christelijke Scholen”  die hier de plak zwaaiden.

Op deze koer waren nog de geesten rond van Zuster Scholastica, Zuster Wilfrana, Zuster Paraplu (zo genoemd omdat ze nogal wat tikken uitdeelde met haar … paraplu)…

Hier ben ik naar de kleuterschool geweest, ver (dat betekent zo’n 500 m) van mijn ouders en moederziel alleen (!).

Vandaag is het woongebouw van de Zusters weg. Dit is niet te zien op de foto want het stond links van de koer.

Het hele gebouw herbergt nu een gemeentelijke kinderopvang waar “Elk kind naar hartelust kan spelen met aangepast spelmateriaal, zich rustig verdiepen in strips of leesboeken, ontbijten in een aangename keuken of zijn huiswerk maken”.

De omschrijving tussen aanhalingstekens komt van de inrichtende macht, de stad Halle. De naam “De Varkenssnuit” waarschijnlijk ook !!!

Dit bericht werd geplaatst in Halle, Toen en Nu en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Toen en Nu : Halle, Kleuterschool in de Alberstraat

  1. spidey zegt:

    En hier ben ik aan de hand van zuster Scholastica op een dag naar buiten gekomen met een buil van jewelste op mijn voorhoofd! Ik had zoals de groten ook willen tuimelen aan de klimkooi, …maar dan zonder handen! Gevolg : een hersenschudding en zuster Scholastica die me eerder boos dan bezorgd aan mijn moeder overhandigde. ’t Is nooit meer goedgekomen…..
    Martine

  2. JAN DE BRABANDER zegt:

    Hallo,
    Kent iemand de naam van de architect van het gebouw?

    Jan

Geef een reactie

