Salvador Dali en Raquel Welch (1965)

Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, markies de Dalí de Pubol (Figueres, 11 mei 1904 – aldaar, 23 januari 1989) was een Spaans kunstschilder en tevens veelzijdig kunstenaar.

Deze Spaanse kunstenaar is gekend door het grote publiek via zijn excentrieke levenswijze en Surrealistische schilderkunst maar dat hij naast schilderen ook actief was binnen de filmwereld, reclamewereld en mode is iets minder bekend.

En toen hij in 1929 naar Parijs trok, waar hij ondermeer Pablo Picasso en André Breton leerde kennen, werd hij geboeid door het surrealisme. In de jaren die volgden maakte hij zijn bekendste schilderijen die hij zelf droomfoto’s noemde daar hij totaal losstaande objecten verenigde in zijn schilderijen. Naast vreemde objecten en vormen speelde Dali ook steeds met het perspectief en probeerde hij de bekijkers van zijn schilderijen op het verkeerde been te plaatsen.

Daar Salvador Dali een veelzijdig artistieke persoon was met vooral veel verbeelding kon hij zich niet ontrekken aan de aantrekkingskracht van mediums zoals film, theater en mode. Vooral de scene in de film Un Chien Andalou waarin een oog met een scheermesje wordt doorgesneden zorgde ervoor dat Salvador Dali ook direct in de cult-filmwereld bekend werd. Maar welk medium hij ook gebruikte, zijn extreme levensvisie werd steeds benadrukt.

Naast zijn artistieke gave had Dali geen schrik om de wereld te spijzen met enkele uitspraken die zijn excentrieke levensstijl kracht bijzetten. Enkele van de bekendste zijn:

Het enige verschil tussen mijzelf en een krankzinnige is dat ik niet krankzinnig ben.

Toen ik zes jaar oud was, wilde ik chef worden. Toen ik zeven jaar oud was, wilde ik Napoleon worden. Sindsdien is mijn ambitie in hetzelfde tempo blijven groeien.

Iedere morgen wanneer ik wakker word, is mijn grootste vreugde: dat ik Salvador Dali ben.

Wees niet bang van perfectie…je bereikt het toch nooit…

Intelligentie zonder ambitie is zoals een vogel zonder vleugels

Er zijn van die dagen dat ik denk dat ik zal sterven aan een overdosis geluk

Op deze foto uit 1965 zien we de meester met actrice Rauel Welch nadat hij haar heeft geportretteerd.

Dit bericht werd geplaatst in Foto's, Verwondering en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

