De Paardentram.

Een paardentram is een tram die wordt voortbewogen door paardentractie. Afhankelijk van de grootte van de wagen staan er een of twee paarden voor.

In zeldzame gevallen werden andere dieren uitgeprobeerd, soms zelfs mensen in noodsituaties.

De paardentram is in de 19e eeuw ontstaan uit de omnibus. Bestrating in de steden was destijds doorgaans nog van een kwaliteit dat deze niet bijdroeg tot plezierig rijcomfort in een omnibus. Daarom werden rails aangelegd om de rijeigenschappen te verbeteren. De eerste paardentram reed in 1832 in Manhattan, in New York in de Verenigde Staten. De rails, die wel 15 cm boven de straat uitstaken vormden echter een belemmering voor het overige verkeer.

New York.

Het grote succes kwam dan ook pas nadat Alphonse Loubat in 1852 de groefrails uitvond, waardoor de rails gelijk gelegd konden worden met het straatoppervlak. Aanvankelijk was het vooral particulier initiatief van rijke stedelingen om paardentramlijnen aan te leggen. Pas later gingen ook gemeenten zich hiermee bezig houden.

Tegen het midden van 1880 waren er  415 straatspoorwegmaatschappijen in de VS operationeel. Er bestond  meer dan 6.000 mijl aans sporen en zo’n 188 miljoen passagiers maakten per jaar gebruik van de zgn. “horsecars”.

London.

Ondanks een vroege start duurde het vele jaren voor de paardentram op grote schaal aanvaard werd in Groot-Brittannië. De Amerikaan George Francis Train die voor het eerst de “horsecar” ïntroduceerde in 1860, werd zelfs gevangen gezet voor “het vernielen en fegraderen” van de snelweg toen hij probeerde de eerste tramlijn aan te leggen op de wegen van Londen.

Een “Act of Parliament” uit 1870 was nodig om alle wettelijke obstakels uit de weg te ruimen.

Gedurende de volgende drie à vier decennia werden de trams voortgetrokken door paarden tot dat zij werden vervangen door kabel-, stoom-of elektrische tractie.

In 1838 reed de eerste paardentram door Parijs.

Brussel

De eerste paardentram reed in België in 1869 te Brussel. Het was een lijntje van de Naamsepoort naar het Terkamerenbos. In 1877 reed de eerste stoomtram in Brussel maar deze machine was niet krachtig genoeg voor de Brusselse heuvels en kon met moeite slechts één wagen trekken en de proefnemingen werden gestaakt.

De Tramways Bruxellois experimenteerde tegelijkertijd met een in Tubeke gebouwde locomotief maar deze voldeed ook niet. De onderdelen bleken te broos voor het zware werk en het experiment werd wederom gestaakt. In 1887 werden experimenten gedaan met accumulatorentrams. Dit waren trams die dienst deden met een bepaalde hoeveelheid opgeslagen energie. Er kon niet naar tevredenheid mee worden gereden, er waren vele storingen en de actieradius was zeer beperkt. Het gebruik van een tramwagen met trolley in Luik werd ook in Brussel doorgevoerd en er ontstonden in 1894 de eerste Brusselse elektrische tramlijnen van het Stefanieplein naar Ukkel.

De laatste paardentram werd uit het verkeer gehaald in Londen in 1915. De meeste paardentrams in Europa werden tussen 1900 en 1914 vervangen door elektrische trams.

Ook Halle had een “Paardentram” Hieronder een foto van de “Paardentram” aan het vroegere “Hôtel de Bruxelles” (Hoek Demaeghtlaan/ Brusselse Steenweg) uit 1912.

About these ads
Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis, Halle en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s