6 mei 1937 – De Hindenburg brandt

6 mei 1937 – De Hindenburg vloog in brand bij het aanleggen aan de landingsmast bij Lakehurst in New Jersey. Binnen een minuut werd het luchtschip volledig vernietigd. 36 personen kwamen om het leven.

De LZ 129 Hindenburg, vernoemd naar Paul von Hindenburg was de trots van Adolf Hitler en werd oorspronkelijk gebruikt als propagandamiddel. In 1936 vond de eerste commerciële vlucht met de zeppelin plaats. De 250 meter lange en 40 meter brede Hindenburg had op de betreffende dag 97 mensen aan boord.

Jaren later bleek niet sabotage de oorzaak van het drama, maar een combinatie van haast van de kapitein en slecht weer. De kapitein wilde snel aanleggen en liet daardoor scherpere bochten maken dan eigenlijk kon met de zeppelin. Door de ontstane druk knapte een van de waterstofzakken.

Door het slechte weer was de zeppelin elektrisch geladen en toen de natte ankerkabels de mast raakten, fungeerden deze als aarding. Door een vonk die hierbij vrijkwam, vloog de lekkende waterstof in brand, wat zorgde voor het helse vuur.

Als bij een wonder wisten 62 mensen aan het inferno te ontsnappen. De ramp met de Hindenburg betekende het einde van de zeppelin in de burgerluchtvaart.

De eerste commerciële vaart van de Hindenburg was in 1936. Het luchtschip bereikte Amerika in 61,5 uur. In de periode daarna voer men tien keer naar de Verenigde Staten en zeven keer naar Rio de Janeiro in Brazilië. In totaal werd met de Hindenburg 337 000 kilometer afgelegd tussen de ingebruikname in 1936, en het fatale ongeluk op 6 mei 1937.

Bij het ontwerp had men grote zorg besteed aan zowel de veiligheid als de schoonheid ervan. Aan boord waren 70 luxueuze hutten, een lounge, een eetzaal en bar, allemaal luxueus aangekleed. Brede wandelgangen met grote ramen zorgden voor een prachtig panorama. De Hindenburg werd daarom een ‘groot zwevend paleis’ genoemd.

Op 6 mei 1937 zou de Hindenburg aanleggen in de marineluchthaven Lakehurst. De commandant was kapitein Max Pruss, een luchtschipofficier met ruime vliegervaring en tot voor kort gezagvoerder van de Graf Zeppelin. De Hindenburg bereikte Lakehurst met ongeveer 10 uur vertraging. Pruss besloot de landing niet langer uit te stellen wegens regen, wind en bewolking. Hij trok cirkels boven New York en bleef een tijd boven het Empire State Building hangen. Na nog een uur te hebben gewacht trof Pruss voorbereidingen voor de landing. De duisternis begon in te vallen en het weer was enigszins verbeterd.

Op een afstand van circa 200 meter van de afmeermast werden de motoren stilgezet en kwam het luchtschip tot stilstand. De ankerkabels werden uitgeworpen die het grondpersoneel 60 meter lager probeerde te grijpen. Plotseling werd de buik van het luchtschip vuurrood en tegelijkertijd sloegen vlammen uit de staart, even voor de bovenste vin. Op de grond zocht de mensenmassa een goed heenkomen. In de besturingsgondel, vooraan onder het schip, voelde de bemanning slechts een lichte schok. Men besefte pas wat er aan de hand was toen men naar buiten keek en de grond zag oplichten. De ene na de andere gascel explodeerde, op meer dan 20 kilometer afstand waren de explosies te horen.

Voordat het brandende luchtschip de grond raakte waren enkele passagiers en bemanningsleden via de ramen en deuren eruit gesprongen. Eenmaal op de grond wist men een aantal anderen alsnog te redden. Tussen de eerste explosie en de uiteindelijke ineenstorting van het gesmolten gloeiende geraamte lagen slechts 32 seconden.

Het inferno voltrok zich voor de ogen van radioverslaggever Herbert Morrison. Zijn verslag was dezelfde dag in heel Amerika op de radio te horen en is legendarisch geworden. De ramp is ook gefilmd en leverde dramatische beelden op.

Dit bericht werd geplaatst in Foto's, Geschiedenis en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s