11 october 1969 – Island Show in het Egmont complex te Londerzeel

Jethro Tull on stage in Londerzeel.

Dikwijls hebben ze mij gevraagd wat nu echt het allerbeste koncert was dat ik ooit heb gezien, en ik heb er nogal wat gezien. Altijd opnieuw keer ik terug naar die wonderlijke avond van 11 october 1969, de Island Show in het Egmont complex te Londerzeel.

CLOUDS, FREE, SPOOKY TOOTH en JETHRO TULL

Dit was een memorabele show. Voor mij het allerbeste wat ik ooit gezien heb.

De organisator van het evenement had voor dit onooglijk dorpje (!) gekozen dat pal tussen Brussel en Antwerpen lag. Goed om publiek aan te trekken uit deze twee steden. Dit werd echt een concert dat menig pop fan heeft beinvloed.

Op de affiche niemand minder dan Free (een beginnende bluesband , Jethro Tull die een album uithadden maar weldra een nieuw zouden maken, Spooky Tooth (misschien wel hun eerste optreden buiten het verenigd Koninkrijk en de schotse groep Clouds.

Op dat moment is geen van die groepen een legende, wat zowel Tull als Free zouden worden. De toegangsprijs is 60 frank (nu 1,5€)

Het podium was zo klein dat de groepen langs de zijkant van de zaal optraden, nauwelijks op een verhoogje. Het publiek in kleermakerszit, zoals dat hoorde toen, en toch keek je Ian Anderson en Paul Rodgers zowat in het kruis.

Clouds begint en van bij de eerste noten weten we dat deze avond onvergetelijk wordt. Clouds is een Island-act die onterecht maar een kort leven beschoren was.

Free – op dat ogenblik hadden ze net hun eerste album uit – gaat er ruig tegenaan. Zanger Paul Rodgers is beter dan Mich Jagger, we zijn het erover eens. En die gitarist, een onooglijk manneke die ongelooflijk gitaar speelt. Free is de ontdekking tot nu, er zouden er nog volgen.


Dan komt een korte pauze en begint Spooky Tooth. Met die fameuze zanger toetsenist  Mike Harrison. En niet te vergeten Gary Wright.

Spooky Tooth had op dat moment net een album uit en heette kort daarvoor nog the V.I.P.’s. De stilte is oorverdovend en dan barst Spooky Tooth los. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Wat volgt is een minutenlange ovatie…

De kers op de taart is Jethro Tull. Ia Anderson speelt dwarsfluit gelijk een faun, op één been…Hij draait, krinkelt, sluipt, springt…..ongelooflijk.

Ze hebben op dat ogenblik net als de andere groepen een album uit, maar nu reeds spelen ze “Bourrée” van Bach. Ik kende dat want ik speelde dat op mijn klassieke gitaar. Hier wordt dit echter iets onwaarschijnlijk exitant, opzwepend en mooi.

Jethro Tull laat op mij een verpletterende indruk, Ik heb ze sindsdien misschien tien keren gezien, maar steeds is die eerste keer in Londerzeel (of all places) het beste geweest.

Dit bericht werd geplaatst in I was there en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 11 october 1969 – Island Show in het Egmont complex te Londerzeel

  1. Louis Blijweert zegt:

    IK WAS ER ZELF BIJ…

Geef een reactie

